Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Stellantis Communications en blijf op de hoogte van het nieuws

05 mei 2011

Nieuwe Fiat Ducato: een succesverhaal van 30 jaar

* Nieuwe Euro 5 motoren * Nieuwe slimme en praktische interieurs * Meest veelzijdige modelaanbod in zijn klasse * Veiligheid op topniveau * Comfortabele rijeigenschappen en features

De nieuwe Fiat Ducato wordt in mei geïntroduceerd. Het is de nieuwste versie van een succesvolle besteller waarvan de afgelopen vijf generaties internationaal onderscheidingen hebben gewonnen en waarvan er sinds 1981 meer dan 2,2 miljoen verkocht zijn. De bedrijfswagen is ‘designed by business' en zijn geheim is het grote vermogen om zich aan te passen aan veranderingen, waardoor hij op specifieke wensen van zijn kopers kan inspelen.
De nieuwe Ducato blijft onderscheidend dankzij zijn unieke vorm en uitgebalanceerde lay-out. Hij heeft een sterk en dynamisch design met volop karakter, waardoor hij de ideale combinatie tussen aantrekkelijkheid en praktische bruikbaarheid biedt, maar het verschil wordt ook onder de motorkap gemaakt. De Ducato heeft altijd al de beschikking gehad over betrouwbare en zuinige motoren met veel koppel bij lage toerentallen en plezierige en levendige rijeigenschappen in alle verkeerssituaties. De nieuwe Ducato gaat daarin nog een stap verder met een uitgebreidere reeks motoren: er zijn vier nieuwe direct ingespoten Euro 5 MultiJet turbodieselmotoren, met vermogens die uiteenlopen van 115 tot 177 pk, vijf- of zesversnellingsbakken en een brandstofverbruik en CO2-uitstoot met recordwaarden (vanaf 6,4 l/100 km en 169 g/km zonder gebruiksbeperkingen of speciale features). Klanten kunnen derhalve uit een zorgvuldig samengestelde reeks de juiste motor kiezen die het best bij hun persoonlijke gebruiksvoorkeuren past.
Naast de nieuwe motoren vertrouwt de nieuwe Ducato op drie nieuwe interieurs met een grote variatie aan luxe en stijl; kenmerken die geen enkele andere fabrikant momenteel aanbiedt. In lijn met de grote aandacht van Fiat Professional voor ergonomie en comfort (akoestiek, klimaatregeling en ophanging) is de cabine van de Ducato veelzijdig, comfortabel en extreem functioneel.
De nieuwe bedrijfswagen van Fiat Professional kent nog een belangrijke primeur: ‘Traction+', het innovatieve tractiecontrolesysteem dat de handling van de auto op een moeilijke ondergrond met slechte grip verbetert. De nieuwste generatie telematicaoplossingen - van Blue&Me Nav tot ‘eco:Drive Fiat Professional' - debuteert eveneens in de Ducato en biedt zijn bestuurder de snelste route of geeft suggesties voor de meest correcte en zuinige rijstijl.
Net als bij de huidige modelreeks is de nieuwe serie uitgekiend en divers: de verschillende combinaties van chassis, motor en technologie resulteren in zo'n 2.000 mogelijke varianten voor bedrijfswagentoepassingen, personenvervoer en bases voor ombouw en opbouw. Specifiek is de bestelversie er in acht volumevarianten, uiteenlopend van 8 tot 17 m3, die productiever dan ooit zijn (kosten per kilometer afhankelijk van de goederen die vervoerd worden) dankzij de nieuwe Euro 5 motoren die het brandstofverbruik met zo'n 15% (ten opzichte van Euro 4 motoren) beperken en de onderhoudsintervallen tot 48.000 kilometer vergroten.
Hij is altijd al toonaangevend geweest in zijn klasse, maar de nieuwe Ducato versterkt de propositie die hem de afgelopen dertig jaar heeft gekenmerkt nog verder.

Nieuwe Euro 5 motoren
Fiat heeft de afgelopen twintig jaar revolutionaire doch eenvoudige en milieuvriendelijke motoren geïntroduceerd, zonder het plezier van het rijden te beïnvloeden. Nu zet Fiat Professional die traditie voort: de lancering van de nieuwe Ducato valt samen met een ware revolutie in motorentechnologie. De nieuwe reeks Euro 5 motoren is krachtiger en meer divers en de krachtbronnen zijn ontworpen voor uiteenlopende taken. Allemaal zijn ze toonaangevend in hun vermogensklasse op het gebied van verbruik, emissies en prestaties.
Er is een nieuwe 115 pk sterke tweelitermotor met het laagste verbruiks- en CO2-emissieniveau, en de nieuwe 177 pk drieliter MultiJet is de krachtigste viercilinder dieselmotor. Verder zijn er twee 2.3-liter motoren: één met 130 pk en één met 148 pk en een turbo met een variabele geometrie. Met uitzondering van de drielitervariant maken alle nieuwe Ducato-motoren deel uit van de tweede-generatie MultiJet-familie.
Alle motoren onderscheiden zich door hun uitzonderlijke prestaties, lange onderhoudsintervallen, lage verbruik (besparingen tot 15% vergeleken met de Euro 4 motoren) en dito CO2-emissies die ver onder de gestelde limiet liggen. Andere eigenschappen zijn de stilte waarmee ze hun werk doen en het relatief lage gewicht van de motoren, wat altijd zeer belangrijk is voor een bedrijfswagen waarbij het totaalgewicht van doorslaggevend belang is.
Het feit dat Fiat specifieke motoren in plaats van eenvoudigweg verschillende versies van dezelfde motor aanbiedt, geeft aan dat de onderneming zijn klanten de mogelijkheid biedt om de motor te kiezen die het beste past bij hun specifieke gebruikstoepassing, in plaats van genoegen te moeten nemen met een compromis.
De motorenreeks wordt gecompleteerd door een drieliter dual-fuel (benzine/aardgas) Natural Power krachtbron.

MultiJet II technologie
MultiJet II motoren kenmerken zich door een laag brandstofverbruik, oog voor het milieu en prestatieniveaus die ongeëvenaard zijn. Het brandstofsysteem wijkt af van dat van de eerste generatie MultiJet-motoren omdat het voorzien is van snellere injectoren die meerdere injecties kort achter elkaar kunnen geven. Specifieker gesteld kan het systeem een totale injectiecyclus in verschillende fasen volbrengen via individuele kleinere inspuitingen. De MultiJet II kan acht injecties per cyclus voltooien dankzij de nieuwe servoklep met balanssluiter, een constructie die een grotere snelheid, flexibiliteit en precisie mogelijk maakt in de afzonderlijke stadia van het proces. Een lager brandstofverbruik en een grotere betrouwbaarheid werden bovendien gerealiseerd door een eenvoudigere constructie met 40 procent minder onderdelen.
De 1.600 bar brandstofinjectiedruk van de eerste generatie MultiJet is bij de MultiJet II motoren verhoogd tot 1.800 bar en een nieuw type injectoren maakt het mogelijk om nog geavanceerdere verbrandingsoptimalisatietechnologieën te integreren, zoals ‘rate-shaping' inspuiting, wat inhoudt dat twee achtereenvolgende inspuitingen zo kort op elkaar volgen dat er sprake is van een continue en gemoduleerde brandstofstroom in de cilinders. Dit principe maakt een verbeterde verbranding mogelijk met minder geluid en een lagere uitstoot van roetdeeltjes en stikstofoxiden (NOx). MultiJet II motoren voldoen volledig aan de Euro 5 normen en ze vormen een doorslaggevende stap voorwaarts op weg naar de toekomstige en strengere regelgeving.

Motorarchitectuur
Alle motoren voor de nieuwe Ducato hebben vier in lijn geplaatste cilinders met vier kleppen per cilinder en een dubbele bovenliggende nokkenas. De 130 pk 2.0- en 2.3-liter motoren hebben een turbo met een vastomlijnde geometrie en een intercooler, terwijl de krachtigere 148 pk 2.3-liter en 177 pk drieliter een turbo met een variabele geometrie hebben.
De cilinderkop van de motoren is vervaardigd uit aluminium, terwijl het blok gemaakt is van gietijzer. De zuigers hebben een koelingkanaal en de geometrie van de in- en uitlaat is geoptimaliseerd.
Om een snelle, koude start mogelijk te maken is de elektrische brandstofpomp binnenin de brandstoftank bevestigd. Deze constructie verlengt de levensduur van het dieselfilter en wanneer de brandstof volledig opraakt, kan de bestuurder de auto toch zelf opnieuw starten zonder de pechhulp in te schakelen. De pomp vergroot tevens de overall prestaties. Het dieselfilter is zeer effectief in het scheiden van water om schade aan de pomp en injectoren te voorkomen.
Alle motoren hebben een uitlaatgasrecirculatiekoeler (EGR), die direct wordt aangestuurd door de ECU.
De technische en mechanische features van de verschillende motoren staan onderstaand beschreven.

2.0 115 MultiJet II
Een laag brandstofverbruik en levendige prestaties kenmerken deze motor, die perfect geschikt is voor flexibele taken - vooral op korte en middellange afstanden. Hij heeft vier cilinders in lijn, een inhoud van 1.956cc en 16 kleppen, een combinatie die goed is voor een maximumvermogen van 115 pk (85 kW) bij 3.700 tpm en een koppel van 28,5 kgm (280 Nm) bij 1.500 tpm.
Ten opzichte van de vorige Euro 4 100 pk 2.2-liter basismotor levert de nieuwe MultiJet 115 pk tweeliter verbeterde prestaties (+15% vermogen en +12% maximumkoppel) voor een beter oppakken van de motor, snellere acceleraties en meer vermogen bergop. Afhankelijk van het gekozen chassis is de motor goed voor een topsnelheid tussen de 140 en 150 km/u, terwijl het brandstofverbruik en de emissies aanzienlijk zijn gereduceerd. Hij noteert een NEDC-verbruik van slechts 6,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 169 g/km, 13% minder dan zijn voorganger, de 100 pk 2.2-liter motor.
De 115 pk tweeliter MultiJet is tevens licht (slechts 180 kg), wat bijdraagt aan het verder terugdringen van de brandstofconsumptie en het vergroten van het laadvermogen bij een gelijkblijvende GVW.
De onderhoudsintervallen zijn vastgesteld op 48.000 km.

2.3 130 MultiJet II
De 2.3-liter MultiJet genereert 130 pk (96 kW) bij 3.600 tpm en een maximumkoppel van 32,6 kgm (320 Nm) bij 1.800 tpm.
Dit zijn indrukwekkende waarden die de motor perfect maken voor een gemixt gebruik: robuust en betrouwbaar, met uitstekende prestaties, levendig in het verkeer en uitstekend op langere afstanden; de motor is ideaal voor zowel het vervoer van mensen als het lokale transport van goederen. Zijn hoge koppel zorgt er voor dat de motor gemakkelijk oppakt, zelfs bij een zware belading.
De emissies (186 g/km) en brandstofconsumptie (7,1 l/100 km) liggen 9% lager dan die van de vorige Euro 4 versie, de 120 pk 2.3-liter motor, terwijl hij 8% (10 pk) meer vermogen heeft. Dit maakt hem tot de leider in zijn klasse, met een uitstekende balans tussen vermogen, koppel, verbruik en actieradius. De prestaties zijn eveneens prima: afhankelijk van de gekozen chassisconfiguratie ligt de topsnelheid tussen de 145 en 155 km/u.
De onderhoudsinterval is verlengd van 45.000 naar 48.000 km en het ‘Start&Stop' systeem, dat het verbruik, de CO2-uitstoot en het geluidsniveau nog verder beperkt, is optioneel leverbaar.
De motor heeft een gietijzeren blok met geïntegreerde lagers om vibraties te minimaliseren (het distributiesysteem vertrouwt op een getande riem met een automatische spanner).
De motor heeft een turbo met een overdrukventiel dat bij meer dan 2.200 tpm het gedeeltelijk en geleidelijk laten ontsnappen van een deel van de uitlaatgassen mogelijk maakt. Dat optimaliseert de beschikbare koppeloverdracht bij alle toerentallen, waardoor de auto gemakkelijker te rijden is.
De gloeispiralen zijn rechtstreeks binnenin de verbrandingskamer geplaatst. Ze worden aangestuurd door de ECU, wat de voorgloeitijd en de stress op de motor bij een koude start bij lage externe temperaturen aanzienlijk beperkt. De water/olie warmtewisselaar (modine), de oliepomp, de vacuümpomp en de centrifugale waterpomp zijn geïntegreerd.
Om aan de Euro 5 normen te kunnen voldoen heeft de 130 pk 2.3-liter MultiJet een systeem met een EGR-klep, die wordt bediend door de ECU, die de gedeeltelijke recirculatie van uitlaatgassen regelt om lagere emissies te bewerkstelligen, terwijl de hittewisselaar de gerecyclede gassen afkoelt alvorens ze opnieuw in de verbrandingskamer worden gebracht. Vergeleken met de EGR-technologie op de Euro 4 motor maakt het nieuwe systeem gebruik van ‘DC Motor', een apparaat dat de motor in staat stelt om over te schakelen van een pneumatische naar een elektronische besturing van gecirculeerde gashoeveelheden, wat tot een veel accuratere meting leidt.

2.3 150 MultiJet II
Ten opzichte van de Euro 4 Ducato is het aantal 2.3-liter MultiJets nu verdubbeld: er is nu een tweede motorvariant leverbaar met een high-efficiency turbo met variabele geometrie, met een vermogen van 148 pk (109 kW) bij 3.600 tpm en een maximumkoppel van 35,7 kgm (350 Nm) bij 1.500 tpm. Vergeleken met de 120 pk sterke 2.3-liter Euro 4 motor is deze krachtbron levendiger en presteert hij uitstekend dankzij een aanzienlijke vermogens- (+24%) en koppeltoename (+9%). De topsnelheid ligt tussen de 152 en 162 km/u (afhankelijk van de uitvoering).
De verbeterde brandstofverbruik- en emissiewaarden zijn gelijk aan die van de 130 pk versie (respectievelijk 7,1 l/100 km en 186 g/km CO2) terwijl het prestatieniveau een prima alternatief biedt voor de vorige 157 pk drieliter Euro 4 motor. Het vermogen is vergelijkbaar (-5%), maar de cilinderinhoud is kleiner wat leidt tot een gewichtsbesparing (-40 kg) en een lager verbruik (-19%).
De onderhoudsinterval is vastgesteld op 48.000 km en ‘Start&Stop' is optioneel leverbaar.

3.0 180 MultiJet Power
Dit is de nieuwe en meest krachtige motor voor de Ducato, met een inhoud van 2.999cc, een maximumvermogen van 177 pk (130 kW) bij 3.500 tpm en een uitzonderlijk maximumkoppel: 40,8 kgm (400 Nm) bij 1.400 tpm. Ten opzichte van zijn voorganger, de drieliter Euro 4 motor met 157 pk, is het vermogen van de nieuwe krachtbron met 13% toegenomen, waarmee hij de best presterende viercilinder in zijn klasse is.
Naast het feit dat hij veel stiller is geworden, zorgt de uitzonderlijke levendigheid van de motor voor een perfecte driveability. Het is de ideale motor voor zakelijke gebruikers die vermogen, koppel en kracht wensen. Dankzij zijn kracht en veelzijdigheid is hij zeer comfortabel onder alle omstandigheden en verzekert hij een maximaal rijgemak dankzij de koppelreserve die altijd voorhanden is. Of deze Ducato nu wordt gebruikt om waardevolle zaken of omvangrijke goederen over lange afstanden te vervoeren, en of hij nu als camper of eenvoudigweg voor personenvervoer wordt ingezet, de nieuwe, stille motor garandeert altijd een prima productiviteit met bijbehorende prestaties, ongeacht het GVW en de chassisconfiguratie.
De hoge prestatieniveaus gaan niet ten koste van het brandstofverbruik, dat 9% beter is dan dat van de vorige motor (8 l/100 km). Het CO2-cijfer bedraagt 209 g/km.
Ieder onderdeel is ontworpen voor het vervoer van zware lading over lange afstanden. De distributieketting gaat de gehele levensduur van de auto mee, terwijl onderhoud iedere 48.000 km dient te geschieden.
De drieliter MultiJet Power 180 heeft een turbo met een variabele geometrie, gloeispiralen binnenin de verbrandingskamer die worden aangestuurd door de ECU, en een EGR-klep.
De motor heeft een gietijzeren blok met geïntegreerde lagers en een vliegwiel met een dubbele massa die vibraties van de motor reduceert en daarmee geluiden voor een groot deel terugdringt. Het distributiesysteem bestaat uit een ketting met een bovenliggende nokkenas.

Start&Stop en schakelindicator
Het Start&Stop systeem is speciaal ontworpen voor het rijden in dorpen en steden en schakelt automatisch de motor uit wanneer de auto in het verkeer tot stilstand komt (bijvoorbeeld voor het stoplicht, in files en bij tijdelijke stops), terwijl alle comfort- en veiligheidssystemen (verlichting, klimaatregeling, audiosysteem en ruitenwissers) ingeschakeld blijven.
Het uitschakelen van de motor wanneer de auto stilstaat voorkomt onnodig brandstofverbruik (tot 15% minder in de stadscyclus), beperkt schadelijke emissies en minimaliseert het geluid.
Het systeem kan in- of uitgeschakeld worden via een knop op het dashboard en is optioneel leverbaar voor de 130 en 148 pk versies van de 2.3-liter motor.
Motoren met Start&Stop hebben tevens een schakelindicator (Gear Shift Indicator - GSI), een soort navigator die de bestuurder via een icoontje op het instrumentarium aangeeft wanneer er geschakeld dient te worden voor het beste gebruik van de motor.

Fiat Ducato 140 Natural Power
De aardgasversie van de Ducato is te bestellen in verschillende uitvoeringen (dichte bestelversie of met ramen, flatbed cab, minibus) en maakt deel uit van de Natural Power modelreeks van Fiat Professional waartoe ook de Panda Van 1.4, Grande Punto Van 1.4, Fiorino 1.4 en Doblò Cargo 1.4 Tjet behoren.
De Ducato 140 Natural Power heeft een drielitermotor die in de aardgas/groengasstand een maximumvermogen van 136 pk (100 kW) levert tussen 2.750 en 3.500 tpm en een maximumkoppel van 350 Nm bij 1.500 tpm. Met deze brandstof bereikt de auto (in de Maxi Van uitvoering met een medium wielbasis en een verhoogd dak) een topsnelheid van 155 km/u, kan hij volledig beladen een hellingsgraad van 21,5% aan en staat hij borg voor een gematigde brandstofconsumptie (8,8 kg aardgas per 100 km in de gecombineerde cyclus) en een lage CO2-uitstoot (239 g/km).
De motor werd ontwikkeld en wordt geproduceerd door FPT Industrial. Direct vanaf de start van het project is hij ontworpen om op aardgas te kunnen lopen, wat wordt weerspiegeld door de montage van speciale componenten voor een maximale betrouwbaarheid en efficiency en prestaties die vergelijkbaar zijn met die van een dieselmotor.
De auto is ontworpen om standaard op aardgas/groengas te rijden. Hij schakelt automatisch en alleen over op benzine wanneer het aardgas/groengas op is. In deze benzinestand zorgt een benzinetank met een inhoud van 15 liter voor een actieradius van meer dan 100 km om er zeker van te zijn dat de bestuurder de dichtstbijzijnde aardgas/groengaspomp weet te bereiken. De vijf gastanks zijn onder de vloer bevestigd, waardoor de laadruimte intact is gebleven. De totale inhoud van 220 liter (36 kg) is goed voor een rijbereik van 400 km.
Wat verbruik betreft is aardgas/groengas een realistisch alternatief voor de traditionele brandstoffen omdat de kilometerkosten extreem laag zijn. Tanken met de Ducato 140 Natural Power kost slechts 32 euro. Met het oog op het milieu en duurzaamheid stoten aardgasauto's geen roetdeeltjes uit en het niveau aan stikstofoxiden ligt 20% lager dan dat van dieselmotoren.

Robuuste en betrouwbare versnellingsbakken
Om een maximum vermogen en koppel te genereren zijn de motoren van de nieuwe Ducato uitgerust met twee handgeschakelde zesversnellingsbakken die zorgen voor een uitstekende driveability met bijpassende prestaties in combinatie met lage emissies en een beperkt geluidsniveau.
De 130 en 148 pk versies van de 2.3-liter motor hebben een versnellingsbak met twee assen, met een maximumkoppel van 320 Nm en multicone synchromeshen op de eerste, tweede en derde versnellingen. De kleine en overdwars gemonteerde drie-assige versnellingsbak voor de drieliter MultiJet-motor kan een maximumkoppel van 400 Nm genereren bij een maximum GVW van 4.000 kg plus 2.500 voor de aanhanger. Er zitten multicone synchromeshen op alle versnellingen (inclusief de achteruit, exclusief de vijfde en zesde versnelling).
De 115 pk tweeliter MultiJet heeft een handgeschakelde vijfversnellingsbak.
De krachtigste motor in de Ducato, de 3.0 180 MultiJet Power, is leverbaar met een MTA-versnellingsbak (Manual Transmission Automated) die de uitstekende motorprestaties en het lage verbruik van een handgeschakelde bak koppelt aan de eenvoud en het comfort van een automaat.
De Comfort-Matic is de oplossing voor uiteenlopende taken: van recreatievoertuigen (campers) tot bestelauto's voor in de stad, en van personenvervoerversies (Panorama, minibussen) tot overheidstoepassingen.
Technisch bekeken heeft de versnellingsbak traditionele handgeschakelde versnellingen waarbij de manuele verbinding is vervangen door een regeleenheid die elektronisch wordt aangestuurd door een TCU (Transmission Control Unit). Hij heeft zes versnellingen (plus een achteruit) en kan zowel volautomatisch als sequentieel handgeschakeld opereren.
In de handgeschakelde stand kan de bestuurder de versnellingen selecteren via een pook op het dashboard. Er is geen koppelingspedaal.


Nieuwe slimme en praktische interieurs
De interieurs van de nieuwe Ducato zijn vernieuwd met nieuwe kleurcombinaties voor de kunststofdelen van het dashboard, die nu meer uniform en donkerder zijn, en voor de contrasterende stoelbekleding. Daardoor wordt de comfortabele, praktische en zeer functionele cabine van de Ducato nog aantrekkelijker en uitnodigender. De cabine heeft zijn lichte interieur en uitstekende zicht naar buiten behouden dankzij de grote glasoppervlakken die de werkcondities optimaliseren.
Alles is in het werk gesteld om het gevoel van kwaliteit en harmonie, belangrijke kenmerken van de nieuwe Ducato, nog verder te vergroten.
Het dashboard is het absolute toonbeeld van de vernieuwingen. De middenconsole is compleet nieuw ontworpen. Het volledig geïntegreerde audiosysteem en het glanzend zwarte oppervlak zorgen voor een gevoel van stijl zoals dat nog niet eerder in een voertuig als dit ervaren kon worden.
Het nieuwe ontwerp voor het bovenste centrale deel van het dashboard biedt ruimte aan de TomTom ‘my-port' die door Fiat ontworpen is om zijn modellen voor te bereiden op deze belangrijke feature.
De introductie van verschillende interieurniveaus is eveneens nieuw. De basisversie is een opgewaardeerde versie van het vorige dashboard vanwege de verchroomde symbolen en afbeeldingen (klimaatregeling, versnellingspook, ventilatiebediening); de Techno-uitvoering krijgt chroomeffect kunststofdelen die samen met het audiosysteem een gevoel van technologie en elegantie opwekken.
Tevens is er een versie met hout, waarbij gebruik wordt gemaakt van DipPrintTM technologie om walnoothout te simuleren. Deze uitvoering is exclusief voor de nieuwe Ducato ontworpen om te voldoen aan de wensen vanuit de camperindustrie. Bovendien kan deze optie populair worden op de meer exclusievere versies voor personenvervoer, op shuttle bussen en op mobile-office versies.
Al deze nieuwe designs en features beïnvloeden geenszins de uitstekende praktische eigenschappen van de Ducato-cabine. Het clipboard, het afsluitbare centrale compartiment dat groot genoeg is om een laptop in op te bergen, het gekoelde compartiment met plaats voor een 1,5-liter fles, en de bekerhouders die ook kunnen worden gebruikt voor het opbergen van een mobiele telefoon of het plaatsen van een asbak (daarnaast bevinden zich twee aansluitingen, waarvan er een als aansteker kan worden gebruikt).
De binnenzijde van het portier is vernieuwd met een nieuwe kleur, maar hij heeft zijn praktische bekerhouder en opbergplek voor de Fix&Go reparatieset behouden, net als de middelhoge zakken voor het opbergen van kleine zaken en persoonlijke bezittingen.

Instrumentenpaneel
Het ovaalvormige instrumentenpaneel, dat zich onder de opvallende anti-lichtinval afdekking bevindt, biedt de bestuurder in één oogopslag alle benodigde informatie. Als extra ten opzichte van het vorige model hebben alle uitvoeringen met het Start&Stop systeem een schakelindicatorsymbool gekregen, terwijl op versies met automatische klimaatregeling ook de buitentemperatuur is af te lezen.

Stoelen en portieren
De stoelen in de nieuwe Ducato zijn comfortabel en behaaglijk en ze zijn nu ook leverbaar met een rode stoffen bekleding, met fluweel of met leer (afhankelijk van het uitrustingsniveau), wat een plezierige en comfortabele bijdrage levert aan het werken met en reizen in deze auto.
Er zijn diverse stoelinstellingen mogelijk, waardoor bestuurders van ieder postuur een correcte en comfortabele zitpositie kunnen vinden. Het stuurwiel en de armsteun zijn beide in hoogte verstelbaar. De voorstoelen hebben gordels met een voorspanner en zijn voorzien van een hoofdsteun. De stoel van de bestuurder kan standaard in hoogte, horizontaal en in een hoek (rugleuning) worden versteld (optioneel zijn stoelverwarming, lendensteunverstelling en armsteunverstelling leverbaar). Als optie is tevens een bestuurdersstoel te bestellen met speciale kussens en veren die zich aanpassen aan het gewicht van de bestuurder, voor een optimaal relaxte zitpositie.
Aan de passagierskant is een enkele stoel of een tweepersoons bank met een centrale rugleuning te bestellen die neergeklapt kan worden om te fungeren als een praktische tafel. Er bevinden zich handige opbergvakken onder de stoelen van de bestuurder en voorpassagier.

Akoestiek en klimaatregeling
De nieuwe Ducato is ruim en ergonomisch, met een uitstekende klimaatregeling en geluidsisolatie. Hij staat wat stilte betreft aan de top van zijn klasse: bij een snelheid van 120 km/u in de vijfde versnelling krijgt hij een score van 55, wat bijna gelijk staat aan dat van een middenklasse auto.
De binnentemperatuur en vochtigheidsgraad zijn eveneens belangrijk voor diegenen die veel tijd in de auto doorbrengen. Een goed klimaatregelingsysteem houdt deze twee parameters binnen de optimale limieten in alle seizoenen van het jaar (temperatuur van 22-25 °C en een luchtvochtigheid van 40-50%).
Afhankelijk van de uitvoering biedt de Ducato verschillende mogelijkheden: verwarming/ventilator, handmatige klimaatregeling en single-zone automatische klimaatregeling met een sensor die de straling van de zon meet.
Een aanvullend airconditioningsysteem is leverbaar voor de Combi- en Panorama-uitvoeringen die beschikken over een passagierscompartiment achterin, dat de tweede en derde zitrij sneller kan verwarmen of koelen via speciale uitstroomopeningen.
Om een comfortabele interieurtemperatuur zelfs in extreme klimaten te kunnen handhaven, zijn er voor de Ducato twee optionele Webasto-verwarmingen leverbaar: de ene wordt automatisch ingeschakeld wanneer de motor wordt gestart, terwijl de ander volledig zelfstandig werkt, ook wanneer de motor uit is, en kan worden geprogrammeerd met behulp van een timer.

Veiligheid op topniveau
De nieuwe Ducato beschikt over diverse geavanceerde elektronische systemen om zijn inzittenden te beschermen en om de dynamische prestaties van de auto te controleren. Het remsysteem van alle uitvoeringen maakt gebruik van schijfremmen: vóór zijn geventileerde schijven gemonteerd, qua formaat uiteenlopend van 280 tot 300 mm afhankelijk van het GVW, terwijl de remschijven achter 280 mm meten.
ABS is standaard en vertrouwt op een hydraulische controle-eenheid met acht solenoïdekleppen, vier actieve sensoren en vier EBD-kanalen die de remkracht over alle vier wielen verdelen om het blokkeren ervan te voorkomen en om een volledige controle over de auto onder alle condities te garanderen. Het ESP-systeem is als optie te bestellen. De volgende systemen maken deel uit van het ESP:
- LAC (Load Adaptive Control), dat de afmeting van de lading en het zwaartepunt van de auto bepaalt;
- Hill Holder, dat wegrijden op een helling vergemakkelijkt door de druk op de remklauwen vast te houden nadat de bestuurder zijn voet van het rempedaal heeft gehaald;
- HBA (Hydraulic Brake Assistance), dat automatisch de remdruk vergroot bij noodstops;
- ASR (Anti-Slip Regulation), dat ingrijpt op de individuele remmen en/of tijdelijk het motorvermogen vermindert om de effecten van één of beide aangedreven, doorslippende wielen te compenseren;
- MSR (Motor Schleppmoment Regelung), dat koppel terugstuurt naar de motor en overmatige weerstand van de aangedreven wielen voorkomt bij plotseling terugschakelen.
Met het oog op passieve-veiligheidssystemen en de twee-fasen bestuurdersairbag heeft de nieuwe Ducato een volwaardige, 120 liter airbag voor de voorpassagier en optioneel zij-airbags en gordijnairbags.

‘Traction+' systeem
‘Traction+' is een belangrijke toevoeging op de nieuwe Ducato. Het is een innovatief tractiecontrolesysteem dat de handling op een slechte ondergrond met een matige grip verbetert.
Het systeem maakt gebruik van de geavanceerde hardware op modellen met ESP. De controle unit vertrouwt op speciale remsysteem controle- en managementalgoritmes om elektronisch het gedrag van een sperdifferentieel te simuleren.
Wanneer een aangedreven wiel grip verliest onder slechte omstandigheden, detecteert de controle unit van het systeem waar het doorslippen geschiedde en instrueert het het hydraulische systeem om een remactie uit te voeren op dat specifieke wiel. Tegelijkertijd stuurt het systeem het motorkoppel naar het wiel met meer grip. Daardoor is de auto gemakkelijker te rijden, blijft de rechtuitstabiliteit en -controle gehandhaafd en zorgt het systeem voor de best mogelijke grip, zelfs op de slechtste en meest gladde wegen.
Het systeem wordt geactiveerd door een knop op het dashboard en kan werken bij snelheden tot 30 km/u.

Ophanging
De nieuwe Ducato behoudt zijn voorwielaangedreven configuratie met een MacPherson-type ophanging aan de voorzijde en achter een ophanging met een starre as en bladveren. Deze combinatie zorgt voor een optimale stabiliteit, een uitstekend gebruik van de laadruimte en cabineruimte, beperkt het gewicht en vergroot de veelzijdigheid.
De koetswerkstructuur van de nieuwe Ducato voorziet in uitvoeringen met een GVW van 4.000 kg, cabineversies met een vergrote spoorbreedte (tot 1.980 mm voor conversie-uitvoeringen voor vrije tijd) en een pneumatische ophanging met automatische hoogteregeling op alle uitrustingsniveaus, tonnages en wielbases. Vergeleken met de normale ophanging ligt de limiet van de laadhoogte lager en die kan zelfs nog verder worden verlaagd via knoppen op het dashboard. Dat maakt het in- en uitladen gemakkelijker, verbetert de hoek ten opzichte van het laadplateau en maakt het eenvoudiger om mogelijke obstakels onder de auto te vermijden.

Comfortabele rijeigenschappen en features
De nieuwe Ducato heeft diverse features gekregen waarmee klanten de auto aan hun eigen voorkeuren kunnen aanpassen. Er zijn voorzieningen die helpen bij het rijden, zoals cruise control, variabele stuurbekrachtiging - standaard op de 180 MultiJet Power en als optie op de 130 en 150 pk MultiJets, parkeersensoren, een hittewerende voorruit en een Fix&Go reparatieset om een lekke band snel te kunnen repareren.
De telematicasystemen van de nieuwe Ducato verdienen extra aandacht. Ze bieden innovatieve en exclusieve oplossingen, zoals een in het dashboard geïntegreerd audiosysteem, de ‘my-port' voor het ‘Blue&Me TomTom' satellietnavigatiesysteem, het geïntegreerde Blue&Me-systeem dat de mogelijkheid biedt om veel functies aan te sturen via stem- of stuurwielbediening, en het zeer nuttige Eco:Drive Professional.

Audiosysteem
De audio-uitrusting in de nieuwe Ducato is indrukwekkend, met een radio- en speakersysteem dat bestaat uit vier 30W speakers (twee woofers voor het middengebied en twee speakers) en in de Panorama-uitvoering twee extra 30W speakers voor het complete gebied. Beide systemen halen de best mogelijke prestaties en balans uit de speakers.
De radio, CD-speler en MP3-speler zijn op ergonomische wijze geïntegreerd in het dashboard. De bedieningsknoppen zitten hoog op het dashboard zodat ze gemakkelijk binnen handbereik zitten voor zowel de bestuurder als de voorpassagier(s). Bovendien zitten er bedieningsknoppen op het stuurwiel.
Het audiosysteem vertrouwt op RDS (Radio Data System), TA (Traffic Announcements) en PTY (de code waarmee radiostations hun muziekgenre aangeven, waardoor het systeem automatisch een bepaalde muziekstijl oppikt). Het volumeniveau blijft gehandhaafd op het niveau waarop de radio de laatste maal werd uitgeschakeld. Het volume van het systeem wordt automatisch aangepast aan de snelheid van de auto. Kopers kunnen kiezen uit zeven equalizer settings om het geluid naar wens in te stellen en de radio heeft 30 voorkeuzezenders. Het audiosysteem in de nieuwe Ducato kan worden gekoppeld aan Blue&Me via handsfree en aan een Bluetooth-apparaat. Verder kenmerkt het zich door zijn geavanceerde stemherkenning, een USB-poort, een MP3-speler en een SMS-lezer.

‘Blue&Me-TomTom LIVE'
‘Blue&Me-TomTom LIVE' is optioneel te bestellen en is de nieuwste versie van het Blue&Me infotelematicasysteem dat ontsprongen is aan de samenwerking tussen Fiat Group Automobiles en TomTom, de Europese marktleider op het gebied van mobiele navigatiesystemen. Dit systeem, dat is gebaseerd op de TomTom Go1000, biedt de mogelijkheid om via een praktisch kleuren touchscreen te bellen, te navigeren, media te raadplegen en alle mogelijke rij-informatie op te roepen die het systeem direct vanaf de on-board computersystemen downloadt. De nieuwe versie heeft een capacitief touchscreen van de nieuwste generatie en TomTom LIVE services als HD Traffic, dat wordt gezien als het beste verkeersinformatiesysteem dat momenteel op de markt leverbaar is. Deze feature combineert actuele verkeersinformatie met dynamische routeberekening en biedt als gevolg daarvan realtime updates van opstoppingen, files en wegblokkades. Kopers kunnen een jaar lang gratis gebruikmaken van de LIVE-services.

Eco:Drive Professional
De nieuwe Ducato wordt geleverd met het innovatieve en exclusieve eco:Drive Professional, de eco:Drive toepassing die speciaal is ontwikkeld voor Fiat Professional. Deze versie is speciaal ontworpen voor bedrijfswagens en werkt met parameters die typerend zijn voor een bedrijfswagen - gebaseerd op de te vervoeren lading en het afwijkende frontale oppervlak (als de auto is omgebouwd) - in het bewezen concept van eco:Drive, een softwareapplicatie die ontwikkeld is door Fiat voor een zuiniger en minder vervuilend voertuigmanagement.
Het unieke systeem biedt de mogelijkheid om rijgegevens te analyseren, zoals het gemiddelde brandstofverbruik, de totale afstand en de impact van de belading op de efficiency index, om vervolgens suggesties te doen voor een meer geschikt rijgedrag voor een zuinigere en meer duurzame rijstijl.
De vele data items die door eco:Drive Professional worden verzameld kunnen vervolgens worden gegroepeerd en verwerkt door middel van een internetplatform onder de naam eco:Drive Fleet dat alle data van individuele voertuigen beheert en de mogelijkheid biedt om efficiencyverbeteringen door te voeren. Met de introductie van eco:Drive voor bedrijfswagens kan de fleet manager gebruikmaken van een nuttige functie om de training en efficiency van bestuurders te verbeteren, om op die manier de totale jaarlijkse wagenparkbesparingen te vergroten. Eco:Drive Fleet bespaart tot 15% op brandstofkosten en speelt een belangrijke rol op het gebied van het slijtageproces. Want een echte ‘eco-drive' haalt de beste en meest zuinige prestaties uit alle voertuigcomponenten.
De applicatie maakt gebruik van de Blue&MeTM interface, ontwikkeld als gevolg van de samenwerking tussen de Fiat Group en MicrosoftTM, en is het meest uitgebreide on-board telematicasysteem in Europa, met inmiddels meer dan 1 miljoen geïnstalleerde systemen op auto's van de Groep.

Meest veelzijdige modelreeks in zijn klasse
De nieuwe Ducato biedt een uitgebalanceerde en diverse serie van ongeveer 2.000 chassis-motor-mechanica combinaties, waaronder versies voor het transport van goederen, voertuigen voor het vervoer van personen en bases voor conversie en diverse opbouwniveaus
• Twee mechanische voertuigarchitecturen: 15" wielen (GVW van 3, 3,3 en 3,5 ton) en 16" wielen (GVW van 3,5 en 4 ton);
• GVW's tussen 3 en 4 ton;
• Laadvermogens tussen 1.000 en 2.000 kg (inclusief bestuurder);
• Drie wielbases, vier lengten en drie hoogten (voor bestelversies);
• Acht laadruimtevolumes, variërend van 8 tot 17 m3;
• Drie maatvoeringen voor de schuifdeuren opzij en achterdeuren;
• Vier wielbases en vijf lengten voor de standaard conversie-uitvoeringen (cabines, flatbeds, dubbele cabines, etc);
• Maximaal toegestane laadvermogens tot 2.100 kg op de vooras en 2.400 kg op de achteras;
• Vier motoren;
• 12 exterieurkleuren en 120 speciale tinten;
• Meer dan 150 opties.

Hiermee zal iedere koper in staat zijn een nieuwe Ducato uit te kiezen die past bij zijn of haar specifieke wensen.

Een uitstekende laadruimte
De Ducato is altijd al één van de meest praktische auto's in zijn klasse geweest. Met dit nieuwe model blijft de Ducato toonaangevend op het gebied van maximaal volume (17 m3), de breedte tussen de wielkasten (1.422 mm), de maximale hoogte van de laadruimte (2,17 m), de hoogte van de achterdeuren (2,03 m) en de laadhoogte (46 cm met de ophanging met de automatische hoogteregeling).
De nieuwe Ducato is een bedrijfsauto in hart en nieren, wat wordt onderstreept door zijn grote, vierkante en zeer praktische laadruimte. Toegang wordt verschaft via robuuste, praktische en betrouwbare schuifdeuren opzij en achterdeuren die in een hoek van 90°, 180° en 270° (optie) te openen zijn.
De auto heeft twee typen scheidingswanden die de cabine scheiden van de laadruimte. Dat gebeurt of door een volwaardige wand bekleed met geluidsisolerend materiaal of door een wand met een schuifraam om een gesprek tussen de twee compartimenten mogelijk te maken.
De nieuwe Ducato heeft haken op de vloer om de goederen op hun plek te houden, met bevestigingsringen die weggevouwen kunnen worden zodat de lading kan schuiven wanneer dat gewenst is, en haken op heupniveau aan de wanden. De zijkanten van het interieur zijn voorzien van warmtegevormde panelen tot op heupniveau om de wanden van de auto te beschermen tegen schade door rondschuivende lading.
De laadruimte heeft een 15 Watt plafondlamp (een verwijderbare lamp is optioneel leverbaar).

Fiat Ducato: een succesverhaal van 30 jaar
De vijf generaties Ducato hebben de afgelopen dertig jaar talrijke werklieden begeleid. De Ducato is altijd al erg populair geweest bij zelfstandige ondernemers in diverse sectoren (timmerlieden, commercie, de bouw, landbouw, onderhoud en services), bij grote wagenparken (overheid en particulier), als ombouw naar recreatietoepassingen (campers) en voor specialistisch transport (ambulances, minibussen, schoolbussen, flatbed trucks, etc). De reden voor het grote succes van de Ducato is te vinden in de grote veelzijdigheid die hij de afgelopen dertig jaar tentoon heeft gespreid.
De eerste versie werd in 1981 gelanceerd, toen de markt en het economische klimaat nog totaal afweken van die van vandaag de dag. En zelfs toen al was de Ducato een praktisch en solide product met een moderne kijk op de eisen die gesteld werden aan een lichte bedrijfsauto: praktische bruikbaarheid, betrouwbaarheid en een lage kilometerkostprijs. In 1990 werd de auto gerestyled.
De derde generatie werd in 1994 geïntroduceerd met een echte familie aan uitvoeringen: 500 versies, variërend in chassis, afmeting en tonnage, om effectief te kunnen reageren op uiteenlopende werkvereisten. Doordat de markt deze ontwikkeling omarmde, kon het commerciële succes niet lang uitblijven. De specialistische media erkenden de innovatieve en klantgeoriënteerde benadering door de Ducato uit te roepen tot ‘International Van of the Year 1994'.
De volgende generatie arriveerde in 2002: een flexibel, dynamisch en plezierig model voor dagelijks gebruik. Hij week niet al te ver af van het uiterlijk van en de filosofie achter het vorige model. Zijn kracht was simpelweg de veelheid aan sterke eigenschappen.
In 2006 volgde de vijfde en meest recente generatie. Die was zeer innovatief op alle gebieden: van stijl tot comfort, van veiligheid tot driveability, van praktische bruikbaarheid tot prestaties, van betrouwbaarheid en veelzijdigheid tot productiviteit.
Door de jaren heen werden er tevens hoogstaande motoroplossingen ontwikkeld die klanten op plezierige wijze hebben verrast op het gebied van technologie, prestaties, betrouwbaarheid en concurrentievermogen. Dit zijn enkele van de belangrijkste introducties:
• 1998: debuut van e SOFIM 2.8 i.d. TD motor (122 pk en 285 Nm).
• 2000: 2.8 JTD Common Rail (127 pk en 300 Nm).
• 2002: 2.3 MultiJet (110 pk en 270 Nm) en dual-fuel aardgas/benzine Bi-power motor.
• 2004: 2.8 JTD Power ‘Common Rail' met turbo met variabele geometrie (146 pk en 310 Nm).
• 2006: 2.2 MultiJet (100 pk en 250 Nm)
2.3 MultiJet (120/130 pk en 320 Nm)
3.0 MultiJet (157 pk en 400 Nm)

Sevel: de Ducato-fabriek
Sevel (Società Europea Veicoli Leggeri) in Val di Sangro is de grootste bedrijfswagenfabriek in Europa voor auto's met GVW's van 2.8 tot 3.5 ton. De productiefaciliteit werd in 1981 gebouwd voor de productie van de Ducato en is gevestigd in de provincie Chieti, gelegen tussen Atessa en Paglieta, met een totale oppervlakte van meer dan 120 hectare, waarvan 34 hectare bebouwd is. De fabriek is toegerust op de complete productiecyclus: de constructie van het koetswerk, het spuiten van de carrosserie en de assemblage. In de plaatwerkerij worden ongeveer 300 verschillende chassisversies gebouwd, de spuiterij gebruikt zo'n 120 verschillende kleuren en de assemblage produceert meer dan 6.000 versies (Fiat en PSA gezamenlijk) met meer dan 150 optionele extra's. Dat zijn grote aantallen, maar ze worden gerechtvaardigd door de uiteenlopende behoeften van klanten. De Ducato kan aan die wensen voldoen dankzij de flexibiliteit van de fabriek. De Ducato blijft één van de populairste en bestverkochte bedrijfswagens in Europa, met name omdat de fabriek in staat was mee te groeien met en zichzelf aan te passen aan de veranderingen aan het product.

 

 

Andere inhoud